ویکی‌نبشته:ویکی‌نبشته چیست؟: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌نبشته
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Bellavista1957 (بحث | مشارکت‌ها)
Bellavista1957 (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۱۳۰: خط ۱۳۰:


== دیدگاه بی‌طرفانه ==
== دیدگاه بی‌طرفانه ==
دیدگاه بی‌طرفانه سیاستی مهم است که در تمام پروژه‌های خانواده ویکی‌مدیا قابل اعمال می‌باشد. لازم نیست که متون منبع نیز سیاست بی‌طرفانه را رعایت کنند. تا زمانی که ما از روی صداقت به تکثیر مجدد و انتساب آن‌ها به نویسندگانشان می‌پردازیم، از سیاست دیدگاه بی‌طرفانه تخطی نکرده‌ایم. با این حال، تأکید بر روی بخش‌های خاصی از متن یا تکثیر مجدد بخش‌های خاص می‌تواند نشانگر بروز یک دیدگاه جانبدارانه باشد.
دیدگاه بی‌طرفانه یکی از سیاست‌های بنیادی در همه پروژه‌های ویکی‌مدیا است. خود نوشتار اصلی (سند یا چامه و غیره) نبایستی که سیاست بی‌طرفانه داشته‌باشد. تا زمانی که ما با درستکاری نوشتارها را همانگونه که هستند بدون کژی و کاستی و دست بردن در متن به ویکی‌نبشته بیافزاییم ما سیاست بی‌طرفی را نگاه داشته‌ایم و آن را نشکسته‌ایم.


صداقت به تکثیر مجدد و انتساب آن‌ها به نویسندگانشان می‌پردازیم، از سیاست دیدگاه بی‌طرفانه تخطی نکرده‌ایم. با این حال، تأکید بر روی بخش‌های خاصی از متن یا تکثیر مجدد بخش‌های خاص می‌تواند نشانگر بروز یک دیدگاه جانبدارانه باشد.
مطالب مقدماتی و هر گونه متن توضیحی در مورد واحدهای متنی باید با توجه به دیدگاه بی‌طرفانه نوشته شوند.

پیش‌گفتاری و یا هر گونه متنی برای روشن ساختن موضوعی ویژه می‌بایستی با توجه به دیدگاه بی‌طرفانه نوشته شود.


== حقوق تکثیر ==
== حقوق تکثیر ==

نسخهٔ ‏۱۰ اوت ۲۰۱۱، ساعت ۲۰:۴۷

راهنما ویکی‌نبشته چیست؟

ویکی‌نبشته - ویکی‌نبشته یکی از پروژه‌های بنیاد ویکی‌مدیا است. ویکی‌نبشته یک کتابخانه دیجیتالی است که دربرگیرنده کتاب‌ها، روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، جنگ‌ها، ماهنامه‌ها، سالنامه‌ها، سندها و بنچک‌ها و دیگر نوشتارهای آزاد که به چاپ رسیده و در مالکیت عمومی قرار دارند، می‌باشند. ویکی نبشته گردآمده‌ایی از متن‌های با منبع می باشد. متن‌های گردآوری شده در این کتابخانه دربرگیرنده کتاب‌ها، روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، جنگ‌ها، ماهنامه‌ها، سالنامه‌ها، سندها و بنچک‌ها و دیگر نوشتارهای آزاد می‌باشند که به چاپ رسیده‌‌اند و در مالکیت عمومی قرار دارند. گروه ویرایشگران درونمایه ویکی‌نبشته دبیرکار گردآوری و نگاهداری آن می‌باشند. هدف ویکی‌نبشته در دسترس قراردادن اطلاعات درست بدون دگرگونی و تحریف است. درونمایه ویکی‌نبشته بر پایه اصل سند و مدرک است. آنچه که به ویکی‌نبشته افزوده می‌شود آزاد از اندیشه‌ها و باورها است و هیچ‌گونه نظر شخصی در آن راه ندارد. ویرایشگران می توانند در صفحه دفترخانه پرسش‌های خود را نوشته و از مدیران پاسخ و راهنمایی دریافت کنند.

در این صفحه می‌کوشیم تا روشن کنیم که ویکی‌نبشته چیست و چه چیزی نیست و ویژگی‌های آن چیست و چه چیزی آن را از دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا جدا می‌سازد. گزاره‌هایی که در این صفحه آورده شده‌اند کمابیش کوتاه هستند اما هر کدام دارای پیوندهایی به صفحه‌های سیاست‌های ویکی‌نبشته می‌باشند. برای گفتگو پیرامون سیاست‌های نام‌برده‌شده، می‌توانید به صفحه‌های گفتگوی آنها بروید.

تاریخچه

ویکی‌نبشته - که در ابتدا به تقلید از نام پروژه گوتنبرگ، به آن پروژه سورسبرگ گفته می‌شد - برای اولین بار در آبان‌ماه سال ۱۳۸۲ (نوامبر ۲۰۰۳) به عنوان مجموعه‌ای از متون منبع برای مقاله‌های ویکی‌پدیا آغاز به کار کرد. نسخه‌ی زبان انگلیسی این پروژه به سرعت رشد کرد و تا تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۴ (۱۸ مه ۲۰۰۵) مجموعاً به ۲۰۰۰۰ واحد متنی رسید.

در مرداد و شهریور ۱۳۸۴ (اوت و سپتامبر ۲۰۰۵) ویکی‌نبشته به زیردامنه‌های مجزا منتقل شد تا امکان افزایش زبان‌های مختلف به آن به وجود آید.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به تاریخچه‌ی ویکی‌نبشته می‌توانید به پیوندهای زیر مراجعه کنید:

چه چیز را در ویکی‌نبشته وارد کنیم ؟

در پایین برای شما روشن می کنیم که چه آثاری یا متن‌هایی را می توان به ویکی‌نبشته افزود.

اسناد

اسناد دارای یکی از ویژگی‌های زیر می‌باشند:

۱. اسنادی که یکی از ارگان‌های رسمی دولتی یا خصوصی آن را پدید آورده‌است.
۲.اسنادی که خود گواه و شاهد خود هستند و در چهارچوب جریان رویداد یا رخدادی پدید آمده‌اند.

این اسناد می‌توانند دربرگیرنده قوانین اساسی، قراردادها و معاهدات تا نامه‌نگاری‌ها و خاطرات شخصی باشند. در این رده می‌توان موادی را که از نگاه تاریخی در دسترس نیستند مانند گفتگوهای تلفنی تاریخی، پروتکل دادگاه‌ها، و رونوشت عملیات‌های نظامی و غیره را نیز قرار داد. اسناد را باید بی کم و کاست به شکل نخستین و بدون هیچ‌گونه ویرایش که به کم کردن متن یا اضافه کردن بدان انجام یابد به ویکی‌نبشته افزود. منبع اسناد باید نوشته شود تا دیگران بتوانند از درستی متن سند آورده شده در ویکی‌نبشته اطمینان یابند، افزودن اسکن اسناد از بایدهای ویکی‌نبشته می باشد. بیان و نوشتن باورهای شخصی سند نیستند.

آثار تحلیلی و هنری

آثار تحلیلی آثاری چاپ شده می باشند که متن آن فراگیرنده اطلاعاتی است که از دیگر منابع گردآوری شده و آنرا بررسی می‌کند. هر اثر غیرداستانی که درباره‌ی موضوعی ویژه پس از رویداد آن نوشته شده‌باشد در این رده قرار می‌گیرد.

آثار تحلیلی و همچنین آثار هنری باید در رسانه‌ای چاپ شده باشند که دربرگیرنده نقد ادبی و هنری و نظرهای ویرایشی اثر نیز باشد.

آثاری که نگارنده و چاپ کننده آن یکی باشند در این رده نمی‌آیند.

ترجمه

ویکی‌نبشته‌ی پارسی تنها آثاری که به زبان پارسی هستند گردآوری می‌کند. آثاری که به زبان‌های دیگر هستند می باید به ویکی‌سورس آن زبان فرستاده شوند. ویکی‌نبشته، ترجمه‌ی فارسی متن‌های غیرفارسی و هم‌چنین ترجمه‌های دو زبانه که زبان اصلی ترجمه، پارسی باشد را نیز گردآوری می‌کند.

در مورد ترجمه‌ها، بالاترین برتری در ویکی‌نبشته به ترجمه‌هایی داده می‌شود که پیشتر چاپ شده‌است و در مالکیت عمومی قرار گرفته باشند.

افزون براین فراموش نکنیم که متن‌های بسیاری به زبان‌های دیگر چاپ می‌شوند که هیچگاه به زبان پارسی ترجمه نمی‌شوند. بنابراین ویکی سورس به همکاران و ویرایشگران خود پروانه می‌دهد که این گونه آثار در ویکی‌نبشته وارد شوند. در اینجا می باید استانداردهای ترجمه را پاس داشت.

  • ۱ - حق تکثیر: آثاری که در حق مالکیت عمومی قرارندارند را تنها با گرفتن پروانه از دارنده حق تکثیر می توان ترجمه کرد
  • ۲ - سرصفحه و رده: ترجمه‌هایی که از کارهای ویرایشگران و نویسندگان ویکی‌‌نبشته می باشند می باید سرصفحه‌ای را داشته باشد که به روشنی میان این ترجمه و ترجمه‌های چاپ شده پیش از آن تمییز داده شود. هم‌جنین این ترجمه از ویکی‌نبشته می باید رده:برگردان‌ها را نیز داشته باشد.
  • ۳ - کنترل درستی متن ترجمه شده: هر کار ترجمه شده‌ایی می باید از سوی دو نفر، یک پارسی زبان و یک نفر که زبان مادری‌اش زبان متن اصلی می باشد خوانده شود و درستی متن ترجمه شده را تایید کنند.

چندرسانه‌ای

عکس‌ها، تصویرها، نمودارها، مواد دیداری و شنیداری که بدان چندرسانه‌ای می‌گوییم، می توانند به ارزش اطلاعاتی و جلوه یک اثر بیافزایند. جندرسانه‌ای نه تنها می تواند دربرگیرنده عکس‌ها و طراحی‌های چاپ شده از خود اثر یا درباره اثر باشد که به حق تکثیر نیازی ندارند بلکه دربردارنده دیگر فرم‌هایی از اثر اصلی همچون مواد دیداری و شنیداری، نمودارها و دیگر متن‌های وابسته به آن نیز هست.

مواد چندرسانه‌ای که به متون اضافه می‌شوند، تا حد زیادی می‌توانند به افزایش کیفیت و جلوه‌ی نمایشی اثر کمک کنند. این مواد محدود به عکس‌ها یا شکل‌هایی که توسط کتاب یا درباره‌ی آن (خارج از محدوده‌ی حق تکثیر) ارائه شده‌اند نیست و کاربران می‌توانند صدای ضبط‌شده، نمودار یا هر نوع مطلب چندرسانه‌ای دیگری را مشروط به داشتن ارتباط با متن مذکور و رعایت حق تکثیر به آن اضافه کنند.

مواد چندرسانه‌ای بهتر است نخست در ویکی‌انبار بارگذاری شود.

آثار نامجاز

در درازای تاریخچه کوتاه ویکی‌نبشته آثار زیرین پروانه ورود به نبشته را نگرفته‌اند:

آثار دست‌اول

آثاری که ویرایشگران ویکی‌نبشته پدیدآورده‌اند و چاپ نشده‌اند در ویکی‌نبشته وارد نمی شوند. ویکی‌نبشته جایی نیست که نگارنده‌ای بخواهد آن را مانند سکویی برای چاپ آثار خود استفاده کند و آن را بدین روش در دسترسی دیگران قرار دهد.

تبلیغ و اگهی

ویکی‌نبشته هیچ‌گونه متن تبلیغی، اگهی و پیام بازرگانی را نمی‌پذیرد. تنها اثری چاپ شده درباره تبلیغ و اگهی را می توان به ویکی‌نبشته افزود. اگهی‌ها درباره آثاری که به تازگی زیر چاپ رفته‌اند جایی در ویکی‌نبشته ندارند. هم‌چنین اگهی‌هایی که درباره آثاری باشد که زیر چتر قانون حق تکثیر قراردارند و افزون بر این، آثاری که در مالکیت عمومی قرارداشته باشند پروانه ورود به ویکی نبشته را ندارند

اگهی‌ها و این‌گونه پیام‌ها را کسانی که قوانین ویکی‌نبشته را زیر پا می‌گذارند به گونه پیوند بیرونی یا جمله‌های نوشته شده در متن وارد می کنند.

آثار ناشناخته

پیش‌نیاز آگاهی از چگونگی حق تکثیر یک اثر دانستن اطلاعات درست درباره نگارنده و پدیدآورنده آن است. بیشتر متن‌ها دارای نگارنده شناخته شده (یک فرد، یک گروه، یا اداره، دفترهای دولتی و غیره) می باشند. از سوی دیگر، متن‌ها و آثاری وجود دارند که نام پدیدآورنده آن در درازای زمان گم شده است. این متن‌ها اگر دارای ارزش و بار تاریخی و حق تکثیر آزاد باشند را می توان به ویکی‌نبشته افزود.

متن‌هایی که نگارنده آن ناشناخته است و به ویژه ارزش تاریخی نداشته باشند و حق تکثیر آن روشن نباشد. جایی در ویکی‌نبشته ندارند.

متن‌های در تغییر

یادآوری می کنیم که هدف ویکی‌نبشته گردآوری و نگهداری از آثار چاپ‌ شده به فرم و متن بکار برده شده در چاپ بنیادی آن است. این بدین معنا است که آثاری که متن آن پیوسته تغییر می یابد که دربرگیرنده متن‌هایی است که می باید به‌روز درآورده شوند و یا باید همواره بهتر و روان‌تر گردند و یا بدان افزوده شوند در ویکی ‌نبشته جایی ندارند..

چند نمونه برای روشن شدن آنچه که در بالا نوشتیم:

۱- متن‌هایی که پایان ندارند: متن‌هایی هستند که چندین نگارنده برای گسترش و پایان دادن روی آن کار می کنند
۲- گردآوری‌ها: متن‌هایی هستند که هرگاه اطلاعات نوینی پیدا شود پیوسته متن آن می باید به‌روز در آورده شود
۳- فهرست‌ها:

مواد مرجع

ویکی‌نبشته آثار مرجع را گردآوری نمی‌کند مگر آنکه بخشی از یک اثر چاپ شده باشند.

نمونه‌هایی از مواد مرجع که در ویکی‌نبشته جایی ندارند را می توان در زیر بدان اشاره کرد:

۱- فهرست‌ها : فهرست‌هایی را یک ویرایشگر خود برپایه سلیقه خود گردآورده است.
۲- فرمول‌ها و ثابت‌های ریاضی (مانند رقم‌های عدد پی π)
۳- جدول‌های آماری، داده‌ها و نتیجه‌های گردآوری شده که اگر بخشی از یک اثر اصلی و بزرگ نباشند
۴- رمزنویسی‌ها، رمزنگاری‌ها
۵- برنامه‌نویسی به رمز زبان رایانه

گزارمان

گزارمان (Annotation) یادداشتی است که به شناسه یک کتاب در یک فهرست، سیاهه کتابه‌های خواندنی، کتابشناسی و غیره افزوده می‌شود و ویژگی‌های کتاب , ریزه‌کاری‌های موضوعی و هدف آن را بیان می‌کند.

گزارمان‌ها شاید به سبب دشواری‌های حق تکثیر، یا به‌روز نبودن و یا نیاز به گسترش، قابل استفاه نباشند. این در مورد آثار قدیمی (مانند کلیله و دمنه) بسیار دیده می‌شود.

گزارمان‌ها می‌توانند دربرگیرنده اطلاعات افزون شده پیرامون متن خودِ اثر، پانویس‌هایی که در باره واژه‌ها یا پاراگراف‌ها، منابع، بخش‌های اثر، چکیده‌ها، مرجع‌ها، بخش‌بندی و عنوان‌های بخش‌ها، دیباچه‌ها، ملخص‌ها، فهرست‌ها، تصاویر یا غیره باشد.

هدف از آنچه که در بالا گفته شد این است که گزارمان‌ها می باید از متن اصلی کتاب یا هر اثری جدا باشند و بدان گزندی نرسانند.

گزارمان‌هایی که درباره متن‌های آموزشی است که یادگیری در کلاس درس را آسان می‌سازند و به ویژه در آماده ساختن و طرح آزمون‌ها استفاده می‌شوند، بهتر است که در ویکی نسک آورده شوند.

ویکی‌نبشته و بقیه پروژه‌های ویکی‌مدیا

ویکی‌نبشته یا ویکی‌نسک؟

تمایز بین این دو پروژه نسبتاً آسان است.

  • ویکی‌نبشته آثاری را شامل می‌شود که در جای دیگری به چاپ رسیده باشند. در واقع این پروژه کتابخانه‌ای از آثاری است که در مالکیت عمومی قرار دارند.
  • ویکی‌نسک آثاری را شامل می‌شود که توسط خود مشارکت‌کنندگان نوشته می‌شوند. برای مثال راهنماهای مطالعه، کتاب‌های درسی و یادداشت‌های دروس از جمله‌ی این آثار هستند.

متن‌هایی با حاشیه‌نویسی در ویکی نسک می‌آیند.

ویکی‌نبشته یا ویکی‌پدیا؟

ویکی‌پدیا یک دانشنامه است در حالی که ویکی‌نبشته یک کتابخانه دیجیتالی می‌باشد. ویکی‌پدیا دربرگیرنده مقاله‌هایی درباره کتاب‌ها است اما ویکی‌نبشته دربرگیرنده خود کتاب‌ها می‌باشد. هر دو پروژه تا حدی می‌توانند اطلاعات کتاب‌شناسی درباره نویسنده کتابی را در بر داشته باشند.

محافظت از صفحه‌ها

صفحه‌های ویکی‌ در بسیاری از پروژه‌های ویکی‌مدیا طوری طراحی شده‌اند که بتوان تا ابد آن‌ها را تغییر داد و به روز درآورد. برای نمونه‌ها می‌توان مقاله‌های ویکی‌پدیا و یا راهنماهای یادگیری ویکی‌نسک را نام برد.

برعکس انجه در بالا نوشتیم ویکی‌نبشته کتابخانه‌ای از متون ثابتی است که پیش از این در جای دیگر منتشر شده‌اند و این نوشتارهایی که درونمایه ویکی‌نبشته هستند را نباید تغییر داد، زیرا این کار به سختی به درستی و اعتبار اثر آسیب می‌زند.

بنابراین، ویکی‌نسک سیاستی را در پیش گرفته است که بر پایه آن کوشش می‌شود صفحه‌هایی که ویرایش شده‌اند و از درستی نوشتار و ساختار آن ثابت شده‌اند را می‌توان مورد «نگاهبانی و حفاظت» قرار گیرند بدین معنا که می‌شود صفحه را بست یا قفل کرد که دیگر در آن ویرایش نشود. اگر زمانی می باید ویرایشی انجام گیرد می توان آن را در صفحه گفتگو نوشت و چنانچه انجام آن گفتگو نیز درست باشد مدیران می‌توانند صفحه را برای ویرایش آزاد کنند.

از این روی، ویکی‌نبشته بیشتر همانند ویکی‌خبر است. در ویکی‌خبر نیز صفحه‌هایی که مربوط به بایگانی اخبار می‌باشند برای نگاهبانی از درستی‌ تاریخی‌اشان قفل می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به پیوند زیر مراجعه کنید:

دیدگاه بی‌طرفانه

دیدگاه بی‌طرفانه یکی از سیاست‌های بنیادی در همه پروژه‌های ویکی‌مدیا است. خود نوشتار اصلی (سند یا چامه و غیره) نبایستی که سیاست بی‌طرفانه داشته‌باشد. تا زمانی که ما با درستکاری نوشتارها را همانگونه که هستند بدون کژی و کاستی و دست بردن در متن به ویکی‌نبشته بیافزاییم ما سیاست بی‌طرفی را نگاه داشته‌ایم و آن را نشکسته‌ایم.

صداقت به تکثیر مجدد و انتساب آن‌ها به نویسندگانشان می‌پردازیم، از سیاست دیدگاه بی‌طرفانه تخطی نکرده‌ایم. با این حال، تأکید بر روی بخش‌های خاصی از متن یا تکثیر مجدد بخش‌های خاص می‌تواند نشانگر بروز یک دیدگاه جانبدارانه باشد.

پیش‌گفتاری و یا هر گونه متنی برای روشن ساختن موضوعی ویژه می‌بایستی با توجه به دیدگاه بی‌طرفانه نوشته شود.

حقوق تکثیر

قوانین حق تکثیر مانند پروژه‌های دیگر ویکی‌مدیا اعمال می‌شوند، در نتیجه آن‌ها را باید در نظر داشت.

برای مطالعه کلی حق تکثیر به پیوندهای زیر مراجعه کنید:

پیوندهای دیگر

ویکی‌نبشته:درباره - اطلاعاتی مختصر با پیوندهای دقیق